Restauratie Alpina B6-2.8

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Wat ik me net zit af te vragen Arnold, als je de verbrandingskamers van de originele kop gaat aanpassen zoals op de alpina kop gaat de compressie dan niet zakken (je vergroot toch de kamers) ... heeft een B6 blok een verlaagde compressievanwaar tov originele 2.8 blokken?
Indien niet wat zorgt voor de specifieke compressie van een B6 blok, andere zuigers of een gevlakte kop?

Suc6 iig

Gerrit


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Hoi, Gerrit. Wat ik weet is dat de zuigers anders zijn. Als ik de kamers niet aan laat passen dan gaan de zuigers kapot.

Ga even de technische gegevens bekijken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Arnold D wrote:Hoi, Gerrit. Wat ik weet is dat de zuigers anders zijn. Als ik de kamers niet aan laat passen dan gaan de zuigers kapot.

Ga even de technische gegevens bekijken.
Ok dat verklaart al veel Arnold ... door de verbrandingskamers te vergroten daalt de compressie, dit heeft alpina dus blijkbaar opgevangen door andere (hogere compressiezuigers) ...

Bij Hartge hebben ze compressie op de ander manier verhoogd originele zuigers maar een gevlakte kop en dunnere pakking.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Gerrit,

De compressie van een standaard M30 motor is 9,3.
De compressie van de M30 Alpina motor is 9,6.

Boring en slag zijn hetzelfde.
De zuigers hebben een bollere kop
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Dit is het Alpina blok van Victor.

Image


Dit is een standaard blok, foto van het E23 forum gejat, mijn dank.

Image
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hoi Arnold,

Ik ga zaterdag naar Cees toe met mijn gebakje.
Ik wil voordat ik euros ga investeren eerst weten of dat wel de moeite is.
Het schijnt nogal een kenner te zijn.
Tevreden met je koppie?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

@ Ite,

Ik ben bij hem thuis geweest. Hij schijnt een loods te hebben met heel veel goodies. Wat ik bij hem heb besteld heb ik gekregen en voor een goede prijs. Komplete kop zonder mankementen. Aardige kerel b.t.w.

Hij weet inderdaad veel van de M30 en heeft er op hun forum een stuk over geschreven.
Na mijn bezoek is hij ook weer een stukje wijzer geworden over de M30 Alpina. De andere zuigers, andere kop en het feit dat Alpina in het begin een K-jet heeft toegepast, dat had ie nog nooit gezien.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Ben vanmiddag even bij de lasser wezen buurten en heb hem verteld van de cilinderkop.
'Gewoon even lassen', zei hij. Kan dat wel ? Natuurlijk zei hij. Als het materiaal maar goed schoon is. Veel vaker gedaan.
Dat gaan we dan maar even proberen. De oxidatie plekken stralen en slijpen en dan goed lassen. Als dat klaar is de kop maar even reviseren en laten vlakken.
Scheelt veel geld.

Kijken wat het kost als de nokkenas van de reserve kop opgeslepen wordt naar de specificaties van de 218 PK versie 8)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Heeft mijn waterkanaal ook wel eens last van

Maar serieus, dat is kloterig. Kunnen hunnie dat niet lassen?
Was dat niet mijn eerste post nadat je melding maakte van het probleem?????

Nou stop ik met gratis goeie tips geven hoor :evil:
So many cars, so little time
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Ja, michel ik weet het.

Anderen zeggen weer, dat het toch weer gaat oxideren. Maar als alle oxidatie verwijderd is en er zit nieuw aluminium op de plek, kan ik mij ook indenken dat het niet sneller gaat oxideren dan de rest van de kanalen.
Goeie koelvloistof blijven gebruiken denk ik dan maar en op peil houden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ja, michel ik weet het.
Okee dat is een begin. :roll:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Wondermike wrote:
Heeft mijn waterkanaal ook wel eens last van

Maar serieus, dat is kloterig. Kunnen hunnie dat niet lassen?
Was dat niet mijn eerste post nadat je melding maakte van het probleem?????

Nou stop ik met gratis goeie tips geven hoor :evil:
... gevoelig mannutjuh..
Maar je tips zijn idd wel goed én gratis, dat dan (nog?) wel. :roll: :wink:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Post by uwbuurman »

Dus je huidige kop laat je repareren en de nieuw gekochte kop ga je naar de 218pk laten aanpassen. En dan kopwisselen afhankelijk van de stemming van de dag? :lol:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

De cilinderkop is gisteren opgehaald om gelast te worden. :)
Vanochtend weer terug gebracht, klaar :D

Morgenochtend breng ik de kop naar een revisie bedrijf, waar nieuwe klepgeleiders worden geplaatst. Door het plaatsen van de nieuwe klepgeleiders veranderd in de meeste gevallen ook de hartlijn van de klep t.o.v. de klepzetels. Om te zorgen dat de kleppen weer afdichten worden de klepzetels weer in model gefreesd.
Tevens wordt de kop lichtjes gevlakt en alles schoongemaakt.
Dat kost nogal een paar centen :shock: Maar is ie ook weer als nieuw.

Volgende week is ie klaar.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

uwbuurman wrote:Dus je huidige kop laat je repareren en de nieuw gekochte kop ga je naar de 218pk laten aanpassen. En dan kopwisselen afhankelijk van de stemming van de dag? :lol:
Nu ik weet wat een kleine revisie kost, laat ik de reservekop mooi op de plank liggen zoals ie nu is.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply