Temperatuur 320/6
Temperatuur 320/6
Vraagje, mijn temperatuurmeter staat niet netjes in het midden. Tijdens het rijden staat ie recht van het midden, en als ik even stil sta staat de wijzer op het eerste streepje recht van het midden.
Als ik lang stil sta blijft de temp wel constant. Is dit normaal? Of gewoon een afwijking van een oud metertje?
Als ik lang stil sta blijft de temp wel constant. Is dit normaal? Of gewoon een afwijking van een oud metertje?
Hoe oud is de KVS?
Vloeistof op pijl?
Viscokoppeling van de fan nog goed?
Temperatuursensoren nog goed?
Hoe is 't met de waterpomp en de thermostaat?
Metertjes zijn 9 van de 10 keer niet stuk
Vloeistof op pijl?
Viscokoppeling van de fan nog goed?
Temperatuursensoren nog goed?
Hoe is 't met de waterpomp en de thermostaat?
Metertjes zijn 9 van de 10 keer niet stuk
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Ik heb ook een 320/6 en ik moet zeggen dat de meter soms rare dingen doet. Heb het er met de herfstmeeting nog met Randy over gehad, meter staat vaak aan de hoge kant bij beide auto's.
Ze zijn ook beide voorzien van een electrische vin welke erg laat inschakeld, bij warme dagen soms tegen het rode gebied aan. Moet ook zeggen dat de meter waarschijnlijk redelijk onnauwkeurig is, door de bochten beweegt hij nog wel eens.
Hierdoor heb ik geconcludeerd dat het allemaal zo zal horen, beide auto's doen het prima en geven een krimp. Heb er mee leren leven.
Gerwin
Ze zijn ook beide voorzien van een electrische vin welke erg laat inschakeld, bij warme dagen soms tegen het rode gebied aan. Moet ook zeggen dat de meter waarschijnlijk redelijk onnauwkeurig is, door de bochten beweegt hij nog wel eens.
Hierdoor heb ik geconcludeerd dat het allemaal zo zal horen, beide auto's doen het prima en geven een krimp. Heb er mee leren leven.
Gerwin
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Als de temperatuur bij stilstaan oploopt en verder okee is, is het doorgaans te wijten aan de koelvin.
Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Bij een visco is het mogelijk dat de viscokoppeling niet meer correct aangrijpt en dus aan vervanging toe is.
Er is nog wel een (ruimschoots kleinere) kans op andere oorzaken zoals te weinig flow in het koelsysteem door een niet voldoende openende thermostaat, een verstopte radiateur of een antieke waterpomp. Dat komt natuurlijk juist aan het licht als je die flow volledig nodig hebt, dus als je te weinig rijwind op de radiateur hebt, dus bij file, verkeerslicht, etc.
Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Bij een visco is het mogelijk dat de viscokoppeling niet meer correct aangrijpt en dus aan vervanging toe is.
Er is nog wel een (ruimschoots kleinere) kans op andere oorzaken zoals te weinig flow in het koelsysteem door een niet voldoende openende thermostaat, een verstopte radiateur of een antieke waterpomp. Dat komt natuurlijk juist aan het licht als je die flow volledig nodig hebt, dus als je te weinig rijwind op de radiateur hebt, dus bij file, verkeerslicht, etc.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Ik had ook een soortgelijk probleem en dat opgelost door de ontsteking te controleren .. deze stond iets te laat waardoor er meer stress in het blok ontstaat .. ontsteking op punt gezet en de koeling is nu perfekt metertje mooi in het midden zowel bij rijden als bij file.
Mss het proberen waard alvorens onderdelen te gaan aanschaffen
Gerrit
Mss het proberen waard alvorens onderdelen te gaan aanschaffen
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.Jeroen wrote: Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Timing checken is een easy check dus dat kun je eerst doen. Als je de distributie gaat doen zou ik zeker de waterpomp meenemen en ach waarom niet gelijk de thermostaat voor een relatief laag bedrag (waren die dingen niet een euro of 13?). Maar idd, in de meeste gevallen is het de viscokoppeling die je gewoon nieuw moet kopen.
Als de temp ook onder rijden, zeker met dit weer, over de helft komt is ontsteking wel een kanshebber. Of, nog niet genoemd, de gever voor de temp meter. Ik had met de groene ineens forse temp problemen en schrok me dood, bleek gelukkig die gever op het thermostaathuis.
Als de temp ook onder rijden, zeker met dit weer, over de helft komt is ontsteking wel een kanshebber. Of, nog niet genoemd, de gever voor de temp meter. Ik had met de groene ineens forse temp problemen en schrok me dood, bleek gelukkig die gever op het thermostaathuis.
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Hier heb ik wel eens over nagedacht (want ondanks het gewenning is, blijft het minder leuk om de meter zo hoog te zien staan), maar nooit doorgedrukt. Zou je mij hierover wat meer kunnen vertellen? Als ik het goed begrijp is het de sensor in het thermostaathuis en welke moet je dan bestellen om hem eerder in te laten grijpen?323baur wrote:Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.Jeroen wrote: Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Gerwin
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Ik ben ook van mening dat de elektrische vin er wel eerder in moet komen. Bij de 320iS is het bijv zo dat de lage stand inschakelt net 1-2mm over het midden, de hoge stand net over 3/4.
Als je nu een elektrische vin hebt en hij schakelt veel later in, op het huis van de schakelaar staat bij welke temp hij inschakelt, van daaruit moet je dan dus een stapje lager.
Bij de facelift modellen zit die schakelaar volgens mij idd in het thermostaathuis.
Als je nu een elektrische vin hebt en hij schakelt veel later in, op het huis van de schakelaar staat bij welke temp hij inschakelt, van daaruit moet je dan dus een stapje lager.
Bij de facelift modellen zit die schakelaar volgens mij idd in het thermostaathuis.
Regards/groeten, Jeroen
Hetzelfde probleem bij mijn Alpina.
M30 motor, type 2, maar met een koeling van type 1, electrisch dus.
De sensor zit onder op de radiateur en schakelt in bij 3/4 op de meter.
Toen ik hem kocht hadden ze dit met een extra schakelaar opgelost, zo kon je hem ook zelf inschakelen als de temperatuur opliep.
Ik moet nog even kijken bij welke temperatuur hij inschakelt. Hier ga ik dan een koudere inzetten. Als er al een koude inzit, ga ik hem op het thermostaathuis monteren.
M30 motor, type 2, maar met een koeling van type 1, electrisch dus.
De sensor zit onder op de radiateur en schakelt in bij 3/4 op de meter.
Toen ik hem kocht hadden ze dit met een extra schakelaar opgelost, zo kon je hem ook zelf inschakelen als de temperatuur opliep.
Ik moet nog even kijken bij welke temperatuur hij inschakelt. Hier ga ik dan een koudere inzetten. Als er al een koude inzit, ga ik hem op het thermostaathuis monteren.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.