Temperatuur 320/6

jcrucq
E21 starter
Posts: 21
Joined: Sun Feb 07, 2010 5:11 pm
Contact:

Temperatuur 320/6

Post by jcrucq »

Vraagje, mijn temperatuurmeter staat niet netjes in het midden. Tijdens het rijden staat ie recht van het midden, en als ik even stil sta staat de wijzer op het eerste streepje recht van het midden.
Als ik lang stil sta blijft de temp wel constant. Is dit normaal? Of gewoon een afwijking van een oud metertje?


User avatar
Ed
Upcoming E21 fanatic
Posts: 129
Joined: Sat Mar 28, 2009 10:14 am
Location: Grunn

Post by Ed »

Hoe oud is de KVS?
Vloeistof op pijl?
Viscokoppeling van de fan nog goed?
Temperatuursensoren nog goed?
Hoe is 't met de waterpomp en de thermostaat?

Metertjes zijn 9 van de 10 keer niet stuk ;)
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]

E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
jcrucq
E21 starter
Posts: 21
Joined: Sun Feb 07, 2010 5:11 pm
Contact:

Post by jcrucq »

Wat is een KVS :oops:
User avatar
Ed
Upcoming E21 fanatic
Posts: 129
Joined: Sat Mar 28, 2009 10:14 am
Location: Grunn

Post by Ed »

KVS

KoelVloeiStof

Sorry :oops:
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]

E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Ik heb ook een 320/6 en ik moet zeggen dat de meter soms rare dingen doet. Heb het er met de herfstmeeting nog met Randy over gehad, meter staat vaak aan de hoge kant bij beide auto's.

Ze zijn ook beide voorzien van een electrische vin welke erg laat inschakeld, bij warme dagen soms tegen het rode gebied aan. Moet ook zeggen dat de meter waarschijnlijk redelijk onnauwkeurig is, door de bochten beweegt hij nog wel eens.

Hierdoor heb ik geconcludeerd dat het allemaal zo zal horen, beide auto's doen het prima en geven een krimp. Heb er mee leren leven.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Als de temperatuur bij stilstaan oploopt en verder okee is, is het doorgaans te wijten aan de koelvin.

Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.

Bij een visco is het mogelijk dat de viscokoppeling niet meer correct aangrijpt en dus aan vervanging toe is.

Er is nog wel een (ruimschoots kleinere) kans op andere oorzaken zoals te weinig flow in het koelsysteem door een niet voldoende openende thermostaat, een verstopte radiateur of een antieke waterpomp. Dat komt natuurlijk juist aan het licht als je die flow volledig nodig hebt, dus als je te weinig rijwind op de radiateur hebt, dus bij file, verkeerslicht, etc.
Regards/groeten, Jeroen
jcrucq
E21 starter
Posts: 21
Joined: Sun Feb 07, 2010 5:11 pm
Contact:

Post by jcrucq »

Bij volle rijwind 120km/u en 0 graden Celsius zit de temp toch iets rechts. Het kan dan inderdaad de flow zijn, bijvoorbeeld door de thermostaat of waterpomp. Ga toch de distributieriem vervangen, zet er dan gelijk een nieuwe waterpomp en thermostaat in. Eens kijken of dat wat uitmaakt.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Ik had ook een soortgelijk probleem en dat opgelost door de ontsteking te controleren .. deze stond iets te laat waardoor er meer stress in het blok ontstaat .. ontsteking op punt gezet en de koeling is nu perfekt metertje mooi in het midden zowel bij rijden als bij file.

Mss het proberen waard alvorens onderdelen te gaan aanschaffen :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
jcrucq
E21 starter
Posts: 21
Joined: Sun Feb 07, 2010 5:11 pm
Contact:

Post by jcrucq »

goede tip! Ga ik even controleren.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Jeroen wrote: Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Ik had met mijn 320/6 hetzelfde voor, visco gekocht van mp, en iets beterschap, maar nog niet 100%.

Even later lekke radiator gehad, en toen gelijk een nieuwe visco gemonteerd ook van bij de dealer, pijltje perfect omhoog.

dus ik zou op je visco gokken.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Timing checken is een easy check dus dat kun je eerst doen. Als je de distributie gaat doen zou ik zeker de waterpomp meenemen en ach waarom niet gelijk de thermostaat voor een relatief laag bedrag (waren die dingen niet een euro of 13?). Maar idd, in de meeste gevallen is het de viscokoppeling die je gewoon nieuw moet kopen.

Als de temp ook onder rijden, zeker met dit weer, over de helft komt is ontsteking wel een kanshebber. Of, nog niet genoemd, de gever voor de temp meter. Ik had met de groene ineens forse temp problemen en schrok me dood, bleek gelukkig die gever op het thermostaathuis.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

323baur wrote:
Jeroen wrote: Bij de versies met elektrische vin hoort de vin er normaliter voor 3/4 in te komen, anders is een verkeerd type temperatuurschakelaar gemonteerd.
Voor de lezers die net als ik dit systeem hebben. Ik heb idd een thermoschakelaar er tussen gezet die niet pas bij 91gr schakelt maar al bij 87.
Zeker op zomerdag blijft dan de temperatuur ver van 3/4 af. Rijdt toch een stukje relaxter. Dan maar niet helemaal origineel..
Hier heb ik wel eens over nagedacht (want ondanks het gewenning is, blijft het minder leuk om de meter zo hoog te zien staan), maar nooit doorgedrukt. Zou je mij hierover wat meer kunnen vertellen? Als ik het goed begrijp is het de sensor in het thermostaathuis en welke moet je dan bestellen om hem eerder in te laten grijpen?

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Ik ben ook van mening dat de elektrische vin er wel eerder in moet komen. Bij de 320iS is het bijv zo dat de lage stand inschakelt net 1-2mm over het midden, de hoge stand net over 3/4.

Als je nu een elektrische vin hebt en hij schakelt veel later in, op het huis van de schakelaar staat bij welke temp hij inschakelt, van daaruit moet je dan dus een stapje lager.

Bij de facelift modellen zit die schakelaar volgens mij idd in het thermostaathuis.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Hetzelfde probleem bij mijn Alpina.

M30 motor, type 2, maar met een koeling van type 1, electrisch dus.
De sensor zit onder op de radiateur en schakelt in bij 3/4 op de meter.
Toen ik hem kocht hadden ze dit met een extra schakelaar opgelost, zo kon je hem ook zelf inschakelen als de temperatuur opliep.
Ik moet nog even kijken bij welke temperatuur hij inschakelt. Hier ga ik dan een koudere inzetten. Als er al een koude inzit, ga ik hem op het thermostaathuis monteren.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply