Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19075
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Zo, dat is zuur zeg. Onoordeelkundig handelen komt helaas vaak voor. Gelukkig dat je NOS kon sourcen!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Met de komende zomervakantie is er v.w.b. de auto’s ook sprake van een soort van reces. Voor de Croma zijn alle delen die ik moet vervangen inmiddels binnen. Dat geldt ook voor de buitenste homokineten die ik als NOS in Slovenië op de kop heb weten te tikken.

NOS in deze was vanwege het aantal ABS tanden belangrijk. Die ik nodig heb zijn after market niet verkrijgbaar en bij Fiat/Lancia niet meer leverbaar. Voor de binnenste homokineten heb ik die afhankelijkheid niet. Daar gaan verse exemplaren van SKF op. Alleen de aandrijfas zelf is nog authentiek.
De geassembleerde aandrijfassen leg ik vooralsnog even droog weg. Het vet komt erin wanneer ik deze ga monteren, dat hoeft nu nog niet. Het wachten is op de terugkeer van de beide fusees waarvan de lagers eruit geperst moesten worden. Dat is gisteren ook gebeurd en liggen klaar om opgehaald te worden.

De Croma staat helaas niet bekend om de betrouwbaarheid van de elektrische systemen. Reden zijn de vele van onbeschermde massa aansluitingen links-en rechts onderin de motorruimte. In het droge en warme Italië zal deze locatie dat niet tot veel problemen leiden, maar in het natte noordwesten van Europa zitten deze midden in de nattigheid en pekel en zijn deze niet afdoende beschermd.

De massa-strips heb ik verwijderd, de roest op de balken wat schoongekrabt en behandeld met Brunox om het roestproces te stoppen. Plan is om de massa-strips van een kartelring te voorzien en de fastons zelf schoon te maken en te ontvetten zodat het tectyl wat daar op zat niet meer in de weg zit.

Hopelijk is dat samen met toepassen van wat vaseline voor de fastons voldoende om de elektrische geleiding te herstellen. Dat geldt ook voor de bescherming voor de bedrading voor de ABS sensoren en de remslijtage indicatoren. De buitenste manteling was grotendeels vergaan en is vervangen door flexibele buis zoals die nu ook veel wordt toegepast.

Verder heb ik een nieuwe dubbel-tonige claxon van Hella gemonteerd. De originele waren lang geleden onderweg naar wintersport zodanig door pekel aangetast dat ze het niet meer deden. Nu heb ik een IP65 set van Hella geplaatst. Eigenlijk is die voor VW/Audi, maar dat is met een andere set aansluitingen op te lossen, zijn die contacten ook meteen tegen omgevingsinvloeden beschermd.

Na de vakantie gaan de voorste veren naar Fred voor een vers laagje poeder. Dan kan ik ook de nieuwe lagers en naven in beide fusees monteren en de restanten van de afgebroken M4 boutjes proberen uit te boren.
NOS in deze was vanwege het aantal ABS tanden belangrijk. Die ik nodig heb zijn after market niet verkrijgbaar en bij Fiat/Lancia niet meer leverbaar. Voor de binnenste homokineten heb ik die afhankelijkheid niet. Daar gaan verse exemplaren van SKF op. Alleen de aandrijfas zelf is nog authentiek.
De geassembleerde aandrijfassen leg ik vooralsnog even droog weg. Het vet komt erin wanneer ik deze ga monteren, dat hoeft nu nog niet. Het wachten is op de terugkeer van de beide fusees waarvan de lagers eruit geperst moesten worden. Dat is gisteren ook gebeurd en liggen klaar om opgehaald te worden.
De Croma staat helaas niet bekend om de betrouwbaarheid van de elektrische systemen. Reden zijn de vele van onbeschermde massa aansluitingen links-en rechts onderin de motorruimte. In het droge en warme Italië zal deze locatie dat niet tot veel problemen leiden, maar in het natte noordwesten van Europa zitten deze midden in de nattigheid en pekel en zijn deze niet afdoende beschermd.
De massa-strips heb ik verwijderd, de roest op de balken wat schoongekrabt en behandeld met Brunox om het roestproces te stoppen. Plan is om de massa-strips van een kartelring te voorzien en de fastons zelf schoon te maken en te ontvetten zodat het tectyl wat daar op zat niet meer in de weg zit.
Hopelijk is dat samen met toepassen van wat vaseline voor de fastons voldoende om de elektrische geleiding te herstellen. Dat geldt ook voor de bescherming voor de bedrading voor de ABS sensoren en de remslijtage indicatoren. De buitenste manteling was grotendeels vergaan en is vervangen door flexibele buis zoals die nu ook veel wordt toegepast.
Verder heb ik een nieuwe dubbel-tonige claxon van Hella gemonteerd. De originele waren lang geleden onderweg naar wintersport zodanig door pekel aangetast dat ze het niet meer deden. Nu heb ik een IP65 set van Hella geplaatst. Eigenlijk is die voor VW/Audi, maar dat is met een andere set aansluitingen op te lossen, zijn die contacten ook meteen tegen omgevingsinvloeden beschermd.
Na de vakantie gaan de voorste veren naar Fred voor een vers laagje poeder. Dan kan ik ook de nieuwe lagers en naven in beide fusees monteren en de restanten van de afgebroken M4 boutjes proberen uit te boren.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19075
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooie stappen en fijn dat je die NOS asstompen kon vinden! Poedercoating op veren, gaat dat goed? Ik heb er wel eens over gedacht, maar ben bang dat dat gaat knappen?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen week hebben we de lagers en naven uit de fusees van de Croma laten persen. Dat heb ik laten doen omdat dit zonder een hydraulische pers kansloos was. Nou kun je aan een van de naven zien waarom deze eruit moesten. Die bevatten afgebroken draadeinden van de fixeringschroef van de remschijf.

Daarna heb ik de afgebroken draadeinden van de M4 boutjes voor de ankerplaten uitgeboord. Eerst met een centerpunt een markering gemaakt. Daarna voorboren met kobaltboor. Een rechtsdraaiende schroef verwijderaar bood geen soelaas, dus enige optie was uitboren met een zes millimeter boor om daarna nieuw schroefdraad in te tappen.

Na al het mechanische werk heb ik de fusees schoongemaakt, ontvet en in de brunox epoxy gezet. Na een dage drogen konden ze in de primer gevolgd door een laagje zwart. Ziet er weer netjes uit. Nu laten drogen zodat de nieuwe lagers en naven erin geperst kunnen worden.

De Croma moet nu een weekje of twee wachten want de zomer vakantie komt eraan en daarvoor gaat de E39 weer mee. Die staat inmiddels op 313k kilometer en is weer toe aan zijn jaarlijkse onderhoud. Vorig jaar was ik bij de oliewissel vergeten om op tijd een OEM oliefilter te bestellen dus betrok ik er een van een lokale leverancier. Helaas leverde deze geen Mahle Knecht filters, maar MANN. Op zich zou dat prima moeten zijn, maar waarom zijn na amper 10k kilometer de papieren elementen dan al zo hard geworden ? Dit heb ik bij de Mahle-Knecht filters die BMW levert nog nooit waargenomen, die blijven flexibel.
Nu had ik de filters gelukkig wel op tijd besteld dus er zit weer Mahle-Knecht in. Verder heb ik het luchtfilter en beide interieurfilters vervangen, die laatste had ik in 2016 voor het laatst vervangen, dus mocht ook wel een keer. Bougies mogen ook wel weer een keer, maar die had ik niet meebesteld. Dat doe ik voor de volgende vakantie in Oktober nog wel.
Daarna heb ik de afgebroken draadeinden van de M4 boutjes voor de ankerplaten uitgeboord. Eerst met een centerpunt een markering gemaakt. Daarna voorboren met kobaltboor. Een rechtsdraaiende schroef verwijderaar bood geen soelaas, dus enige optie was uitboren met een zes millimeter boor om daarna nieuw schroefdraad in te tappen.
Na al het mechanische werk heb ik de fusees schoongemaakt, ontvet en in de brunox epoxy gezet. Na een dage drogen konden ze in de primer gevolgd door een laagje zwart. Ziet er weer netjes uit. Nu laten drogen zodat de nieuwe lagers en naven erin geperst kunnen worden.
De Croma moet nu een weekje of twee wachten want de zomer vakantie komt eraan en daarvoor gaat de E39 weer mee. Die staat inmiddels op 313k kilometer en is weer toe aan zijn jaarlijkse onderhoud. Vorig jaar was ik bij de oliewissel vergeten om op tijd een OEM oliefilter te bestellen dus betrok ik er een van een lokale leverancier. Helaas leverde deze geen Mahle Knecht filters, maar MANN. Op zich zou dat prima moeten zijn, maar waarom zijn na amper 10k kilometer de papieren elementen dan al zo hard geworden ? Dit heb ik bij de Mahle-Knecht filters die BMW levert nog nooit waargenomen, die blijven flexibel.
Nu had ik de filters gelukkig wel op tijd besteld dus er zit weer Mahle-Knecht in. Verder heb ik het luchtfilter en beide interieurfilters vervangen, die laatste had ik in 2016 voor het laatst vervangen, dus mocht ook wel een keer. Bougies mogen ook wel weer een keer, maar die had ik niet meebesteld. Dat doe ik voor de volgende vakantie in Oktober nog wel.
Carpe Diem, Raymond