Hij loopt niet zoals hij altijd deed.....

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Hij loopt niet zoals hij altijd deed.....

Post by Wondermike »

Na mijn winterklus waarbij diverse zaken zijn vervangen (ook aan het benzine systeem) loopt en start mijn auto anders dan ervoor.

Wat is er aangepast wat invloed kan hebben:
- nieuwe accumulator
- nieuwe pomp
- nieuw filter
- nieuwe leidingen en slangen
- nieuwe bougies/filter/olie

Ontsteking is verder niet losgeweest.

Starten gaat koud moeizaam en lijkt alsof hij eerst op een paar cylinders aanslaat. Hierna komen alle cylinders erbij en gaat hij keurig op 1500 toeren draaien. Dit toerental zakt dan langszaam naar ongeveer 900.
Extra luchtschuif lijkt dan in orde.

Maar hij loopt wat onregelmatiger dan voorheen.
Trekt verder prima door de toeren heen en met rijden merk je niets.
Alleen bij stationair draaien merk ik dat er iets anders dan anders is.

Als je het contact aanzet hoor je de pomp niet en omdat ik het koude startventiel vanmorgen uitgebouwd en getest heb voor dat hij gelopen heeft weet ik dat er genoeg druk op het systeem staat. (voltreffer in mijn linkeroog :o )

Koudestartventiel spuit een mooie nevel en sluit goed af.
De luchtweger is goed gangbaar en de plunjer is vrij.

Warm starten gaat wel goed.

Ik ga zo de WUR vervangen en de oude bougies terugplaatsen om te zien of dit verandering brengt. De auto is nu nog niet gestart vandaan dus is dat nog wel een eenvoudige test.

Waar ik bang voor ben is dat ondanks mijn zorgvuldigheid bij het monteren van de nieuwe leidingen er toch iets van vuil in de leiding heeft gezeten wat nu bij de injectoren zit. Weet niet waarom ik hier op kom maar andere zaken kan ik denk uitsluiten.

Het testen van de injectoren is natuurlijk wel een lastige klus......

Meedenken wordt weer zeer op prijs gesteld. :wink:

So many cars, so little time
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Ik denk dat vuil in de injectoren er iets mee gaat te maken hebben mike anders zou de motor zeker niet goed door de toeren trekken ... ik heb een lekkende injector gehad en toen trok hij merkelijk minder goed.

Mss alle vacuumslangen eens inspuiten met brakecleaner om vacuumlekken uit te sluiten.

Begin eens met de WUR te veranderen :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Kleine update, omdat ik eerst de bougies terug wilde plaatsen om die uit te sluiten bleken er twee bougiekappen wel erg los aan de kabel te zitten.
Bij morrelen viel er 1 redelijk spontaan af en een ander na licht aandringen. Dit is een set waarbij alles vast aan elkaar zit dus terugplaatsen lukt niet. Of zie ik iets over het hoofd?

De set vervangen door mijn reserve set en starten deed hij nu zonder problemen. Hij liep mooier rond ook. Denk dat hier al een deel van de problemen zijn opgelost. Hij trekt prima, daar lijk ik idd niets te missen.
Wat zijn de indicaties als er een injector open blijft staan door vuil ofzo? Geen idee wat er in een injector zit namelijk....iemand?

Ik laat hem nu weer afkoelen en zal straks kijken wat hij doet als hij weer echt koud is.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

@Gerrit, welke invloed heeft de WUR op het starten? Ik weet dat hij de druk in het systeem verhoogd als de auto warm wordt, is dit om verzuipen te voorkomen als hij koud is?
Wat zijn de symptonen van een defecte WUR? ik weet het echt niet :oops:
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Een injecteur is niets anders als een soort veerspanning gestuurde naald. De veerkracht ( instelling) bepaald de openingsdruk en de naald in combinatie met de zitting geeft de verneveling. Mocht hier vuil in zitten kan het de openingsdruk veranderen alsmede de verneveling.

Wat betreft jouw bougiekabels. Je heb inderdaad setjes waarbij de dop vast zit aan de kabel en als het eenmaal is afgebroken dan is het klaar. Je heb ook bougiekabel/dop setjes waarbij je de binnenzijde van de dop( daar waar de bougie in klikt) als een soort puntschroef in de kabel draait. Dit zou je dan als de kabel is veroudert opnieuw kunnen doen. Meestal als de kabelset weg is dan heeft de verdeler en rotor ook al zijn beste tijd gehad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Bougiekabels is al iets als ik 't zo hoor!

De warmdraairegelaar verhoogt volgens mij de brandstofdruk om zo de verrijking bij koude start te regelen. Het aarzelend op gang komen is op die manier vaak wel gerelateerd aan de warmdraairegelaar.

Volgens mij is het echter ook zo dat de accumulator behalve een stabiliserende werking op de aangevoerde brandstof ook zorgt dat het systeem onder druk blijft staan, weet ik echter niet zeker. Maar als dat het geval is dan zou het kunnen dat brandstof terug loopt met als gevolg dat je even moet wachten tot er weer voldoende brandstof is, met hetzelfde aarzelende starten tot gevolg.

De injectoren doen niet heel veel, zit volgens mij een zeefje in een een naald met veer dat zorgt dat de injectoren pas openen bij een bepaalde druk. Op die manier wordt nadruppelen voorkomen. Door slijtage en vervuiling kan dat klepje niet lekker meer werken, of het nevelbeeld verstoord raken, en in beide gevallen heeft dat forse gevolgen voor gelijkloop en prestaties. Alleen een setje nieuwe injectoren is best $$$$ :? en revisie is niet mogelijk. Ultrasoon badje kun je es proberen maar het effect is doorgaans zeer gering. Bij injectoren van 25-30 jaar oud met 2 ton achter de kiezen betekent vervangen doorgaans wel een hele verbetering.
Regards/groeten, Jeroen
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:

Volgens mij is het echter ook zo dat de accumulator behalve een stabiliserende werking op de aangevoerde brandstof ook zorgt dat het systeem onder druk blijft staan, weet ik echter niet zeker. Maar als dat het geval is dan zou het kunnen dat brandstof terug loopt met als gevolg dat je even moet wachten tot er weer voldoende brandstof is, met hetzelfde aarzelende starten tot gevolg.
Ik denk dat je op de meeste vragen al antwoord hebt gehad ... :wink: maar idd de WUR zorgt voor meer benzine bij koude motor om de verdamping van bezine tegen de koude cilinderwanden op te vangen ... het starten zoals jij aangeeft eerst op een aantal cilinders tot leven komen en na een paar tellen op allemaal is een goede indicatie dat het ofwel om het extra inspuitventiel of de WUR gaat ... inspuitventiel is ok dus de WUR blijft over

De accumulotor defekt zou kunnen maar dan moet de wagen na slechts 1 nachtje stilstaan nog perfekt starten pas na een aantal dagen staan zal de bezine door drukverlies terug naar de tanks zijn gelopen en moet de pomp ze ook weer van daaruit naar het blok brengen. Dit weet ik zeer goed omdat bij mij de accumulator defekt is :!:

Ik heb mijn injectoren gekuist met de compressor .. spuitpistool met daarin het reinigingsmiddel (injectorcleaner) en de druk geregeld op 4 bar .. ventielen gingen mooi open en vernevelden het kuisgoedje.. was preventief hoor .. geen verschil gevoeld nadien ...

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

De bougiekabelset is weer heel, bij dit type zit er een klemmetje op de kabel vast die in de kap wordt gedraaid. Ik heb de weer goed erop gezet en vast gesoldeerd. Hierna weer netjes in de kap draaien en voila.

@allen, bedankt voor het mee brainstormen :wink:
De druk in mijn systeem na een nacht was nog zo hoog dat bij het losdraaien van het koudestartventiel de benzine in het rond spoot.
Accumulator is dus goed (is wel een nieuwe)
Pomp gaat dus ook niet draaien bij het contact aanzetten om druk op te bouwen. Dit deed hij wel toen de leidingen leeg waren. Druk is goed, pomp is goed.

Koudestartventiel: Koudestartventiel is getest en goed bevonden

Extra luchtschuif: 1500 toeren bij starten en 900 bij warm is dus goed bevonden (Of is deze conclusie niet juist?)

Auto startte vanmorgen (met nieuwe bougiekabelset) gelijk goed op alle cylinders en het leek ook op een normale start.
Probleem kan dus alleen bougies zijn geweest want de WUR is nog niet vervangen.

Als hij straks weer echt koud is herstarten. Hou jullie op de hoogte.

@Jeroen moet jij niet naar Essen of ben je al geweest?
Als het laatste het geval is waar zijn dan de beelden :twisted:
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik heb mijn injectoren gekuist met de compressor .. spuitpistool met daarin het reinigingsmiddel (injectorcleaner) en de druk geregeld op 4 bar .. ventielen gingen mooi open en vernevelden het kuisgoedje.. was preventief hoor .. geen verschil gevoeld nadien ...
Oke, zo kan ik ze dus ook testen.
Thanks!!
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Zo... ik ben even weg en er is zowaar een serieus draadje. Dat geeft te denken.
Eigenlijk is alles al gezegd.
Als je WUR stuk is (zoals bij mij laatstelijk) kan het symptoom zelfs zijn dat je hem niet meer aan krijgt.
Open maken en goed schoonmaken (let op het rubber, kan weinig hebben).

Bij een lekke injector zie je de luchtbellen in de leiding ontstaan, slecht lopen is dan merkbaar.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Zojuist gestart en hij slaat redelijk snel aan, gaat dan op 1500 toeren draaien en zakt dan in toeren maar nu tot ver onder de 900.
Met de stelschroef lukt het me amper om hem boven de 1000 toeren te krijgen.

Het lijkt alsof hij aan het verzuipen is. :?
Even geen tijd meer om uitvoerig te testen en te rijden maar de WUR ga ik nu als eerste switchen.

Hoelang sproeit het koude start ventiel normaal?
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

De koudstart sproeier wordt aangestuurd door een sensor op het thermostaathuis ( de grootste), meestal 8 sec. Er zijn ook sensoren die 12 sec open geven. Deze geven ook een signaal onder de 35 graden Celsius, dus kan nog korter dan de 8 sec.

Deze gegevens zijn op de sensor ingeslagen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

WUR is vervangen door een 2e handsie waarvan ik dacht dat hij goed was.
Wel eerst helemaal schoongemaakt en hierna omgeruild.
Maakt niet echt verschil, hij start gewoon maar omdat hij in de schuur staat is hij ook niet echt koud en draait hij keurig rond.
Morgenochtend zal ik hem testen.

@Arnold, thanks nu weet ik het ook weer dus als de problemen niet opgelost zijn bouw ik het KSV (koude start ventiel is zo'n lang woord) weer uit en check dan hoelang hij blijft spuiten.
Wel lekker dat ik wat spullen kan uitwisselen dus ook nog even de aanstuurunit vervangen.

En nu snaveltjes toe en slaap lekker.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Kan jij dan slapen met zo'n mega probleem?
Of maak ik het nu erger dan het is.. :roll:

Nog even over die lekke injector.
Ik kreeg een aantal jaren geleden mijn co niet echt goed (logisch natuurlijk). Werkelijk alles afgezocht totdat ik toevallig bij cilinder 5 elke keer een luchtbelletje zag "hangen" in de leiding zelf.
Injector gewisseld en tadaa!
Die krengen kosten meen ik iets van euro 75,- per stuk, dus ik heb het daarbij gehouden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Oh en TechnoClassica stond wel op de planning maar kon helaas niet doorgaan, volgend jaar maar weer!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply