K & N luchtfilter op 318i
- Blackadder
- E21 Fanatic
K & N luchtfilter op 318i
Guys,
Een K & N luchtfilter op een 318i, lijkt jullie dat wat?
Mijn vraag:
Wat zijn de benodigheden (luchtfilter, slang?) en hoe zit het met de afstelling van de motor?
Moet er iets worden bijgeregeld door deze wijziging? koude luchttoevoer, luchtmassameter?
Op de website van Schmiedmann is het met net niet echt duidelijk.
Over de voor en de nadelen gaan we niet in discussie treden.
De ombouw is zeker niet prestatiegericht.
Een K & N luchtfilter op een 318i, lijkt jullie dat wat?
Mijn vraag:
Wat zijn de benodigheden (luchtfilter, slang?) en hoe zit het met de afstelling van de motor?
Moet er iets worden bijgeregeld door deze wijziging? koude luchttoevoer, luchtmassameter?
Op de website van Schmiedmann is het met net niet echt duidelijk.
Over de voor en de nadelen gaan we niet in discussie treden.
De ombouw is zeker niet prestatiegericht.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
Re: K & N luchtfilter op 318i
Ik heb de 323i en de Alpina beide voorzien van een K&N luchtfilter.
Ik heb niets aan hoeven te passen, maar het standaard luchtfilter vervangen door een K&N filter.
Ben er zeer tevreden over.
Ik heb niets aan hoeven te passen, maar het standaard luchtfilter vervangen door een K&N filter.
Ben er zeer tevreden over.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

Ik heb hem op de 735i. Zat er op. Is plug and play.
Het is zo'n uitwasbare, maar dat moet ik nog doen voor de eerste keer..
Het is zo'n uitwasbare, maar dat moet ik nog doen voor de eerste keer..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Heb ik ook op de 323i zitten niets aan te passen .. plug and play 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
Welke k&n heb je eigenlijk nodig voor een E21? Of maakt dat niets uit?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Volgens mij heb ik hier nog wel zo'n ding slingeren, wilde jij ook niet die afdekkap hebben voor onder 't dash? Die kwam ik ook net toevallig (??) tegen namelijk...
Regards/groeten, Jeroen
Ja die had ik nodig, ik heb hem van iemand anders gekocht, ene Rogier. Moet nog aankomen tho.
Wat voor K&N heb jij, gewoon eentje die in standaard air box gaat?
Wat voor K&N heb jij, gewoon eentje die in standaard air box gaat?
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
als de ombouw niet prestatiegericht is, waarom wil je het dan? Voor de mooi? zeker niet origineel...
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Zogenaamde sportfilters zijn altijd een bron van discussie. Mijn visie is als volgt:
Doorgaans is het filteroppervlak kleiner dan origineel (met de lamellen). Omdat men natuurlijk geen bottleneck wil creëren laat zo'n sportfilter wat meer door, vandaar dat je daar ook met enige regelmaat olie op moet doen om het fijne stof enigzins te kunnen blijven filteren. Vervolgens heeft eea als effect dat door de meer open werking meestal bij het middelste toerenbereik een kleine winst wordt geboekt, dat is ook wat ik zelf gevoeld heb bij E21's en E30's. Alleen als je alle mogelijke lucht nodig hebt (doorgaans volgas) dan schiet zo'n filter door het kleinere oppervlak tekort. Gevolg: iets meer midrange torque maar uiteindelijk minder vermogen. Zijn op het net ook heel leuke draadjes en tests over te vinden. Daarbij komt meer inwendige vervuiling en slijtage omdat er meer troep wordt doorgelaten.
Met die cones is het oppervlak vaak nog eens een keer kleiner, plus dat de doorsnee blindganger zo'n ding gewoon in de motorruimte hangt zonder voldoende aanvoer van koele lucht, dat is de meest voorkomende en volstrekt kansloze en zinloze toepassing. Gevolg: ding staat doorgaans achter de radiateur warme lucht te happen met een nog lager vermogen tot gevolg.
Werkt 't dan allemaal niet? Jawel hoor. Heb ooit eens toen ik bij een tuner werkte een forced induction kit getest met een Celica op de rollenbank, en daar was de uitslag over de hele linie positief, behalve dan qua aanzuigen stof natuurlijk. Op de circuit-325i had ik een JR cone racefilter uit de Formule Ford. Meer vervuiling maar wie kan het schelen met een ragbak? Cone zo geplaatst dat deze recht achter de opening van een verstraler stond te ademen (verstraler verwijderd). Resultaat: iets meer koppel, gelijkblijvend vermogen, maar wel meer stof aanzuigen en vermogen flink lager in de regen.
Al met al: ik gebruik gewoon oem. Als deze dingen nou echt wondermiddelen zouden zijn zou BMW het tenslotte zelf ook wel een keer bedacht en toegepast hebben.
Doorgaans is het filteroppervlak kleiner dan origineel (met de lamellen). Omdat men natuurlijk geen bottleneck wil creëren laat zo'n sportfilter wat meer door, vandaar dat je daar ook met enige regelmaat olie op moet doen om het fijne stof enigzins te kunnen blijven filteren. Vervolgens heeft eea als effect dat door de meer open werking meestal bij het middelste toerenbereik een kleine winst wordt geboekt, dat is ook wat ik zelf gevoeld heb bij E21's en E30's. Alleen als je alle mogelijke lucht nodig hebt (doorgaans volgas) dan schiet zo'n filter door het kleinere oppervlak tekort. Gevolg: iets meer midrange torque maar uiteindelijk minder vermogen. Zijn op het net ook heel leuke draadjes en tests over te vinden. Daarbij komt meer inwendige vervuiling en slijtage omdat er meer troep wordt doorgelaten.
Met die cones is het oppervlak vaak nog eens een keer kleiner, plus dat de doorsnee blindganger zo'n ding gewoon in de motorruimte hangt zonder voldoende aanvoer van koele lucht, dat is de meest voorkomende en volstrekt kansloze en zinloze toepassing. Gevolg: ding staat doorgaans achter de radiateur warme lucht te happen met een nog lager vermogen tot gevolg.
Werkt 't dan allemaal niet? Jawel hoor. Heb ooit eens toen ik bij een tuner werkte een forced induction kit getest met een Celica op de rollenbank, en daar was de uitslag over de hele linie positief, behalve dan qua aanzuigen stof natuurlijk. Op de circuit-325i had ik een JR cone racefilter uit de Formule Ford. Meer vervuiling maar wie kan het schelen met een ragbak? Cone zo geplaatst dat deze recht achter de opening van een verstraler stond te ademen (verstraler verwijderd). Resultaat: iets meer koppel, gelijkblijvend vermogen, maar wel meer stof aanzuigen en vermogen flink lager in de regen.
Al met al: ik gebruik gewoon oem. Als deze dingen nou echt wondermiddelen zouden zijn zou BMW het tenslotte zelf ook wel een keer bedacht en toegepast hebben.
Regards/groeten, Jeroen
Heel duidelijk, ja ik bedoelde het wel prestatiegericht maar ik had ook al zo mijn twijfels of het allemaal wel zo belovend is als ze altijd beweren.
Ik denk dat ik hierbij gewoon bij een standaard filter blijf.
Wederom bedankt voor de goede uitleg.
Ik denk dat ik hierbij gewoon bij een standaard filter blijf.
Wederom bedankt voor de goede uitleg.
Ik heb ook het standaard luchtfilter vervangen voor een K&N filter. Ik moet zeggen dat ie wel iets feller is en loopt soepeler door, het hoge toeren bereik in.
Dat BMW het zelf niet gebruikt heeft, dat heeft denk ik meer met het kostenplaatje te maken. De auto's moeten natuurlijk zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden en daar komt nog eens bij dat het vervangen van het filter, onderhoud, ook nog eens geld op brengt.
Spaghetti spruitstukken werden vanwege het kostenplaatje daarom ook niet geplaatst, tegenwoordig zie je het steeds meer bij andere merken.
Dat BMW het zelf niet gebruikt heeft, dat heeft denk ik meer met het kostenplaatje te maken. De auto's moeten natuurlijk zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden en daar komt nog eens bij dat het vervangen van het filter, onderhoud, ook nog eens geld op brengt.
Spaghetti spruitstukken werden vanwege het kostenplaatje daarom ook niet geplaatst, tegenwoordig zie je het steeds meer bij andere merken.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Maar het rijdt toch niet lekker dat je weet dat er meer troep in je motor komt? Lijkt mij dan.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Mijn e30 rijd al 100000+ km met een cone filter van K&N, wel direkt achter de grille geplaatst .. geen problemen mee en het blok heeft nu toch al 259000km gelopen .. verbruikt nog steeds geen olie .. alles hangt af van hoe je zo'n filter onderhoud
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
Ja vaak genoeg olie erop smeren las ik al. Ik zou dan wel gewoon gaan voor standaard air box k&n. Ik zal het overwegen.