Carterpanpakking 320/6

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Carterpanpakking 320/6

Post by MellyVille »

De carterpanpakking van onze 320/6 zweet lichtjes, en gezien de pakking zelf nauwelijks iets kost, wil ik die vervangen. Wat ik niet wil is de oliepomp en overdrukventiel loshalen of verwijderen, dus zal de motor iets omhoog moeten om de pan te verwijderen, correct?

Red ik dit door de 2 motorsteunen links en rechts los te halen en dan de motor bijvoorbeeld via een van de steunen omhoog te duwen met een krik?

Bedankt alvast voor de hulp!

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Carterpanpakking 320/6

Post by Jeroen »

Eerst even visco loshalen voordat die in je radiateur hangt :wink: en volgens mij is het handig om de baksteun en de steun van de middendemper ook even los te halen

Dan kun je idd prima het blok ietsjes lichten door de steunen los te maken (evt gelijk rubbers controleren/vervangen), zo in mijn herinnering kom je met een cm of 2 al een heel eind. Kan met een bakkrik en een blokje hout onder de carterpan, mooier is met een steunbalk zoals onder (sorry verkeerde merk maar hier kwam Google mee haha) of een motortakel natuurlijk.

Image

tussentijds wel goed blijven opletten of je niet onnodig aan slangen e.d. staat te trekken maar volgens mij moet 't zo kunnen.
Regards/groeten, Jeroen
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Goede tip van de Visco, die kantelt anders mooi naar je radiateur toe inderdaad :)

Ik ga het blok van de onderzijde ondersteunen en omhoog duwen, misschien bij de bak (is het daar sterk genoeg?) anders via het vlakke deel van de rechter motorsteun, voorzichtig aan en niks forceren dan komt het vast goed. In mijn optiek moet een klein beetje inderdaad genoeg zijn... Ik heb een brug dus komt vast goed. Bedankt Jeroen!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Oh ja het was nog vroeg denk ik, opduwen onder je carterpan heeft weinig zin als je die weg wilt halen :roll:

Onder de bak is miss wat ver naar achteren en niet lekker stabiel, motorsteun ook niet lijkt me. Miss kan je 'm met een takel of spanband optrekken van boven, dat zou mij iig een prettiger gevoel geven, en is onder lekkerder werken.
Regards/groeten, Jeroen
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Dat is waar, ik zag boven wel weinig plek om ergens een sjorband aan te monteren...

Opduwen aan het carter doe ik sowieso niet, het is maar blik. Ik ga het via de motorsteun proberen, dan blijft er voldoende ruimte over om te werken. Ook kan ik dan de bak ondersteunen als de motor in gewenste positie hangt dan kan ik de motor weer vrij laten.
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

MellyVille wrote:Goede tip van de Visco, die kantelt anders mooi naar je radiateur toe inderdaad :)

Ik ga het blok van de onderzijde ondersteunen en omhoog duwen, misschien bij de bak (is het daar sterk genoeg?) anders via het vlakke deel van de rechter motorsteun, voorzichtig aan en niks forceren dan komt het vast goed. In mijn optiek moet een klein beetje inderdaad genoeg zijn... Ik heb een brug dus komt vast goed. Bedankt Jeroen!

Persoonlijk zou ik de motor vooraan lichten, tpv het oog waar je de motortakel aan bevestigd. Dit zou je met een motortakel kunnen doen, maar je kunt ook kijken of je met een lier de motor iets kan lichten.
Kijk eens of je een spanband kan monteren aan een dakbalk / spant... Dan een spanbandje aan het oog (nabij distributie) het motorblok een paar cm lichten en dan de carter eronderuit...

Om alleen met een krik op de versnellingsbak te duwen zou ik niet zo snel doen, je duwt de hele bak dan strak in de tunnel... terwijl je eigenlijk juist de bak iets zou moeten laten zakken (een soort wip/wap effect zeg maar...)

mocht je geen motortakel hebben, dan zou ik een spanband gebruiken, heb je geen dakbalk of spant waar je hem aan kan maken, dan moet je creatief zijn met een garagekrik...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

zow... en dan ben ik gewoon net ff telaat met t goeie idee om een spanbandje te gebruiken :hammer
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Geen spant of dakbalk aanwezig, motortakel zou ik kunnen lenen indien nodig.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

:lol: maar je hebt wel gelijk Randy, daar is dat hijsoog voor, spanband zou mijn tweede keuze zijn (heb laatst de carterpan los gehad van de E36 maar daarvoor zo'n steunbalk gebruikt, overigens ook via het hijsoog). Maar ik hoor het al het wordt een motortakel :wink:
Regards/groeten, Jeroen
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Klopt, ik ga dan toch maar voor de motortakel, sleutelt wat makkelijker waarschijnlijk :)

Doen we gelijk maar een volledige beurt, nu we toch bezig zijn!
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Wat mij heel goed is bevallen, door de motor via de bovenkant te steunen. Stuurstang loshalen en de 4 bouten van het subframe en de 2 moeren van de motorsteunrubbers. Het subframe zakt 20 cm en ruimte zat om te sleutelen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Dat is ook nog een optie. In ieder geval heb ik dus toch de motortakel nodig. Dan bedenk ik me, krijg ik dat een beetje voor elkaar met de motorkap in positie? Denk het wel toch?

Verder, moeten die pakkingboutjes met een bepaald aantal nm of gewoon vast is vast?
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik weet niet of je in de buurt woont maar ik heb zo'n motordrager liggen.
Kan je altijd even lenen.
So many cars, so little time
MellyVille
Upcoming E21 fanatic

Post by MellyVille »

Is al niet meer nodig, de carterpan is er al onderuit. De motor ondersteund met twee kriks en klossen, en dan met een derde krik het subframe voorzichtig laten zaken (stuurstang loskoppelen, paar boutjes lossen en klaar). Het subframe nu 5cm laten zakken en dat biedt voldoende plek om alles er netjes onderuit te halen.

Maar nu, wel of geen vloeibare pakking gebruiken bij de nieuwe carterpanpakking?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Is geen must. De boekjes spreken als volgt:

Maar de pasvlakken goed schoon, gebruik een nieuwe pakking en smeer Atmosit of Curil K2 op de overgang van cilinderblok met keerringhouders (alleen daar dus en niet teveel!!). Breng de oliepan weer aan en zet de boutjes vast met 9-11Nm.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply