olie lek(ken) opgespeurd met Koos

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
JaccoS
Upcoming E21 fanatic

olie lek(ken) opgespeurd met Koos

Post by JaccoS »

M'n 320 lekt olie. In het begin leek het mee te vallen, maar de bestrating begint al aardig zwart uit te slaan:(
Daarom ben ik zaterdag ff bij Koos (uwbuurman) geweest in Lwd. Ik heb thuis helaas niet zoveel ruimte e.d.

Afijn, bij Koos aangekomen gelijk maar in het blok gedoken en de bovenkant van de carburateur eraf gehaald voor het overzicht.
Al gauw werd duidelijk dat hij op meerdere plaatsen lekt. Sowieso bij de vuldop op het kleppendeksel. Bij Koos namelijk nog schoongemaakt, maar thuis was het weer allemaal olie op het deksel tpv vuldop.
Maargoed, aan de andere kant van het blok vloeit de olie ook rijkelijk. Op de binnenkant van de carburateurdeksel troffen we mayonaise aan. Dit kan op een versleten koppakking duiden. We konden helaas geen duidelijk lek bij de pakking vinden. Het lijkt vooral te lekken onder de carburateur. Het blijkt dus nogal een verspreidt probleem te zijn, op meerdere plaatsten dus..
Hieronder is het glimmende geheel te aanschouwen:P
Image

Nadat we het bovenstuk van de carb hadden we verwijderd zagen we ook een afgedopt slangetje, iemand die weet wat dat is?? (Peter?) Zie foto:
Image
Image

Verder hebben we het 1 en ander nog wat aangedraaid. Ook werd duidelijk dat er verschillende slangen en klemmen aan vervanging toe zijn.

Iemand nog aanvullingen of tips?

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: olie lek(ken) opgespeurd met Koos

Post by 323baur »

Zo die is nat... Dat is wel balen.
Ik zou iig beginnen bij de oliedruk sensor, die zijn bij alle modellen uit die jaren berucht.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Tja, die mayonaise... bij een kapotte koppakking zie je de mayo onder de vuldop zitten, maar daar was alles netjes. D'r zat een kwak witte meuk onder de carbdeksel.

Wat ik nog zat te denken: is er een overdruk aanwezig in je blok waardoor al die olie eruit gaat? Soms een verstopte carterontluchting? Maar dan zoud e auto niet goed moeten lopen...

Door de ombouw naar LPGis er wel sprake van horgere verbrandingstemperaturen. Zou dat het laatste zetje hebben kunnen geven aan een bestaande kleine lekkage om nu lekker fors te gaan lekken?

@ LPG inbouw, daar is wel wat op af te dingen zeg. Slangen met slangenklemmen die veel te groot zijn, waardoor ze niet vast zitten, een pakking die lijkt te missen onder de verdamper de boel hangt los, alleen wat samengebost met een tywrapje.

tot slot zag ik een paar hele oude, gare slangen, die inderdaad nodig vervangen moeten worden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

wat doet die oliedruksensor Ite?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
JaccoS
Upcoming E21 fanatic

Post by JaccoS »

Klopt, ga er deze week eens goed mee bezig! Idd, die slangen hebben ze bij de garage laten monteren door een stageloper oid ben ik bang:p
Oliedruksensor zit die niet onder de ontsteking daar ergens?
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Oliedruk meten?? :) Ze gaan wel eens lekken. Bij mijn e23 zit hij op de cilinderkop en was bij lopende motor echt zeiknat.

Ik wil niet mijn - en blackadders - straatje schoon maken maar deze lekkage is wel redelijk fors.
Zo was het niet iig..
Wel vervelend!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Die mayonaise is vaak wel een indicatie van vocht in het oliesysteem. Dat kan koelvloeistof zijn, maar ook gewoon condenswater als de auto bijv veel korte stukjes rijdt en dus niet lekker condens verbrandt. Als het nu is schoongemaakt, even een tijdje mee rijden en dan nog eens controleren of er weer ophoping van sludge is.

Qua koppakking: loopt de auto koud netjes stationair? Olie en koelvloeistof lijken verder niet vervuild? Dan kun je nog eens de bougies eruit draaien, als het de koppakking is dan moeten er ook wel 1 of 2 bougies zijn met een afwijkende kleur. Verbruik van koelvloeistof?

De olielekkage bij de dop is vaak gewoon een oud rubbertje. Kan voor de andere lekkage de klepdekselpakking misschien lekken, of de carterontluchtingsslang die op het kleppendeksel zit?
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

De meeste vragen zijn beantwoord. Het afgedopte slangetje zou weleens van de vacuumverlating kunnen zijn. Deze moet via een thermoswitch (bij je inlaatspruitstuk in het koelwaterdeel) naar je ontsteking om dan op de tweede aansluiting van de vacuumdoos te komen.

Via nr 24
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ter_hoses/
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Peter V. wrote:De meeste vragen zijn beantwoord. Het afgedopte slangetje zou weleens van de vacuumverlating kunnen zijn. Deze moet via een thermoswitch (bij je inlaatspruitstuk in het koelwaterdeel) naar je ontsteking om dan op de tweede aansluiting van de vacuumdoos te komen.

Via nr 24
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ter_hoses/
Dat slangetje was bij mij ook afgedopt, en ik hield er nog 2 over voor de ontsteking. Wij waren tot de conclusie gekomen dat 'ie waarschijnlijk er zit om te gebruiken als je het vacuüm wilt meten ofzo. Echt zeker wisten wij het ook niet.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

De klepdekselpakking leek goed, maar ik heb aangeraden deze te vervangen, want dan kun je 1. je klepspeling even meten en 2. dat stukje uitsluiten. De Olie is niet vervuild, de koelvloeistof leek netjes. Onder de olievuldop zat geen mayo, dus dat is hoopvol.

Die carterontluchting is nog wel verdacht, ja. Jacco gaat toch slangen vervangen, dus ik zou deze even meenemen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
JaccoS
Upcoming E21 fanatic

Post by JaccoS »

Zo.. bedankt voor de reacties! Ga er zeker wat mee doen! Eerst maar eens de pakking, rubber en slangen bestellen... Heb vanmiddag even de accuklemmen vervangen, eentje was compleet aan gort. Ziet er nu weer netjes uit:)
Heb op aanraden van koos hier en daar nog wat krimpkousen toegepast. Knapt er echt van op!

Ben ook nog bij de lpg-inbouwer geweest, de problemen met de automaatbak heeft waarschijnlijk te maken met de vacuüm(slang). Binnenkort dus ook vervangen, het is nu zo'n gedoe..
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Klinkt goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
JaccoS
Upcoming E21 fanatic

Post by JaccoS »

Dankje!

Ben bezig met spul bestellen, weet iemand ook of er een losse afdichting/rubber voor deze dop te krijgen is? (zie foto's!)
Image
Image
De volgende zaken heb ik nu:
- schokbrekers 64218042132 (voor lucht inlaat carb)
- zeskantige moer met plaat 07147134319 (voor lucht inlaat carb)
- pakking klepdeksel 11121734276
:D
Nu ik toch aan het bestellen ben gelijk nog een paar dingetjes, alleen die kan ik niet vinden in de catalogus (http://realoem.com).
Ik heb drie moertjes met plaat nodig die in het scherm passen waaronder de ruitenwissermotor en radiator zitten..
Ook de rubbertjes die de aansluiting tussen de ruitenwissers en de carrosserie vormen wil ik nieuw bestellen, maar - je raad het al - kan ik ook niet vinden..
Wie o wie kan me aan het onderdeelnr. helpen :?:
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Je bent gelijk goed bezig!
Ennuh; zoeken is ook een vak:
Volgens mij zoek je nummer 20:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... per_parts/
JaccoS
Upcoming E21 fanatic

Post by JaccoS »

Klopt;) het is een beetje onzinnig vind ik altijd om maar 1 klein prutsdingetje te bestellen:p
Ha, dit plaatje had ik net ook.. niet goed gekeken dus:) maar bedankt! Je hebt gelijk, die moet ik hebben.
Post Reply