E21 315 motor upgrade

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

E21 315 motor upgrade

Post by pimmert »

Heren van het goede leven!

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik verwacht dat deze nogal uiteen zal lopen, maar dat doet mijn eigen mening op het moment ook, dusja :P

Ik ben voor mijn 315'tje aan het kijken voor een ander motortje. Met het originele motortje wat er nu in ligt (een 1600'tje) is overigens absoluut niks mis. Hij start en loopt uitstekend en verbruikt nagenoeg niks. Volgens mij heeft het blok ook nog niet veel kilometers gemaakt (weet ik niet zeker, aangezien mijn 315 een teller bak heeft moet toerenteller en digitale klok wat volgens mij niet origineel is). Maar toch, heb de auto in eerste instantie gekocht om er van te leren en ik vind toch dat dit motortje net wat te kort komt. Overigens ben ik niet op zoek naar een race auto. Het blijft een toerautootje en ik zoek daar een motorvermogen bij ergens rond of boven de 100 pk. (heb er nu maar 75 maximaal). Ik heb zelf natuurlijk al de nodige uren rondgekeken op internet en anderen aan de tand gevoeld en daar heb ik de volgende opties uit gedestilleerd:

- een 1800 carburateur blokje (m10) mijn huidige blokje laten vervangen. De versnellingsbak e.d. laat ik gewoon zoals het is.
- een 1800 injectie blokje (en dan hint ik op loentje), ook hier wilde ik de bak en remmerij etc. onveranderd laten.
- ik heb op het internet swaps gezien met m42 1800 blokjes, de 143 pk versies, weet alleen niet wat hier de up's en down's van zijn. Weet ook niet wat dit me voor extra werk levert.

Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen en/of hebben jullie nog andere interessante alternatieven.

Hou er rekening mee dat ik een broekie ben, ik heb ontzettend veel geluk dat ik bij andere mag werken welke mij af en toe bij het handje kunnen nemen.

alvast bedankt !


User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Wondermike »

Simpelste update is gewoon een compleet blok uit een krachtigere e21. Dan heb je keuze uit de 318, 318i en 320/4.
Kunnen allemaal met je eigen bak worden aangesloten. Voor de 318i zal je een retourleiding voor de benzine moeten leggen, ophanging voor de brandstofpomp moeten maken en diverse beugeltjes moeten lassen. Beste en krachtigste keuze is dan de 320/4. Eenvoudige swap als je een compleet blok met carburateur e.d. Kan vinden.
Volgens mij ook andere downpipe nodig.

Iemand heeft op dit forum nog een 320/4 te koop voor weinig...... :sealed
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Jeroen »

Dan lijkt idd ombouw naar een 320/4 ofwel 2 liter vierpitter uit een andere E21 me redelijk eenvoudig, en dan maak je tenminste een leuke sprong qua vermogen. Naar een 1.8 316 (bijv) zou max 15pk winst op kunnen leveren maar je moet maar afwachten hoeveel daarvan over is, anders moet je al aan een koprevisie etc, da's toch heel wat anders dan een blokje omhangen qua kosten.

Wil je er wat meer tijd en geld insteken zou je idd de overstap naar M42 kunnen overwegen, of naar een zescylinder. Maar dan zou ik idd zeker onderstel en remmen meenemen, stabi achter, etc. Dan wordt het wel een heel ander project. Ik houd altijd aan dat er toch altijd wel iemand is met een snellere auto dus ik hoef zelf niet het onderste uit de kan, mijn keuze zou dan idd een ander M10 blokje zijn.

Strikt volgens de wet zul je bij elke motorwijziging (als je van M10B16 afstapt) moeten omkeuren, maar met een andere M10 erin zou ik me daar nog niet heel druk om maken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: E21 315 motor upgrade

Post by pimmert »

Bedankt jongens,

Ik zit inderdaad nog niet echt te wachten om mijn onderstel en remmerij te veranderen (misschien ooit wel schijven achter, maar dat is onafhankelijk van wat ik met mijn motor wil).
Mij lijkt het 2 liter alternatief inderdaad wel heel aantrekkelijk.

Is er iemand hier op het forum die een 2 liter m10 aanbied of mij kan wijzen naar iemand die deze aanbied?

Edit:
Wat omkeuren betreft was ik inderdaad op de hoogte. Ik wil het autootje graag gewoon netjes volgens de regels houden dus een omkeuring zal waarschijnlijk ook van toepassing worden. Wat zijn de aandachtspunten waar ik hierbij op moet letten?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Wondermike »

Ik heb een complete 320/4 te koop in het marktplaats gedeelte ;-)
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Jeroen »

Volgens mij niks geks voor de RDW. 320/4 had ook gewoon massieve remschijven (foutje op mijn specs pagina), trommels achter en geen stabi, ik verwacht daar geen problemen. Alleen wil de RDW altijd wel weten waar de motor van afkomstig is, dus als je bijv een sloper koopt, zorg dat je kopietje papieren oid hebt zodat je kunt aantonen dat het blok niet uit een gestolen auto oid komt. Maar dan nog, als je de ene M10 vervangt door de andere, ik weet niet of ik daar zelf werk van zou maken. Er moeten wel redelijk gekke dingen gebeuren wil men naar motorcode en motornummer gaan kijken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: E21 315 motor upgrade

Post by pimmert »

Super jongens, al deze informatie!
Zal zeker rekening houden met de papieren. Goede tip.

Wondermike, wat je 320/4 betreft, ik wil je motor wel, maar de rest mag je houden:p nee zonder dollen, je verloopt de motor niet apart begrijp ik? Heb eigenlijk geen plek om de auto uit elkaar te trekken, aangezien ik voor het werk aan mijn eigen auto al anderen lief aan moet kijken voor het lenen van een ruimte.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Wondermike »

Hoi, momenteel nog even als hele auto. Mocht dit niet binnen een redelijke termijn lukken gaat hij wel in brokken.
Ik krijg alleen maar aanvragen voor alleen de motor en de velgen :bag
So many cars, so little time
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: E21 315 motor upgrade

Post by pimmert »

Haha tja, opzich ook niet heel vreemd. Je geeft zelf al aan dat de koets ver heen is :p
Mocht je het motortje los willen verkopen, hou me dan in het achterhoofd. Ik ben zoekende ... ;)
daangielis
Newbee
Posts: 3
Joined: Thu Aug 28, 2014 8:58 am
My E21(s): '83 316 manual

Re: E21 315 motor upgrade

Post by daangielis »

Ik zit hier met hetzelfde!

Ik heb een 315,
ik mis wat power en er scheelt wat me de elektrische choke.
Dus ik dacht er aan om een andere blok te steken.
Goede info hier!

Als ik het goed begrijp is de 2 liter vier cilinder uit een andere E21 de beste optie? Of kan je er ook een nemen uit bijv een e12?

groet!!
Daan
User avatar
NDB
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Mon Oct 21, 2013 6:32 pm

Re: E21 315 motor upgrade

Post by NDB »

dag allemaal ,

kan perfect ik ben zelf bezig met een swap van een 315 naar een 320/4 me dubbele solexen en spaghetti ik zal je de foto's vanavond eens doorsturen ;)

groetjes,
NDB
Image
e21 315 '83
e21 320/6 '77
e30 318i '91
e28 528i '82
e21 318i '82
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Jeroen »

Leuk, we zijn benieuwd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
NDB
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Mon Oct 21, 2013 6:32 pm

Re: E21 315 motor upgrade

Post by NDB »

dag allemaal,
hier de foto's van mijn 2 literke ;) ben er nog volop mee bezig!!
( de foto's zijn niet super goed van qualiteit ;p)
Image
Image
Image

greettzz!!
Image
e21 315 '83
e21 320/6 '77
e30 318i '91
e28 528i '82
e21 318i '82
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 315 motor upgrade

Post by bmw e12 e21 »

Looking good!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 315 motor upgrade

Post by Peter V. »

Hoe ga jij de aansturing van de ontsteking doen (vervroeging/verlating)? Niet meer via vacuüm zeker? Tevens de vraag waar je de carterventilatie naartoe stuurt?

Verder een hele mooie en leuke opbouw :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply