Wat is wijsheid. Kop m10 316 olieverbruik

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Niek
Upcoming E21 fanatic

Wat is wijsheid. Kop m10 316 olieverbruik

Post by Niek »

Het volgende:

Ik denk na over het oplossen van het olieverbruik en de stank van mijn 316 uit 1982.
Opties zijn een gereviseerde kop, een kop kopen en reviseren of de kop die er nu op zit laten reviseren.

Ik wil binnenkort de compressie nog eens meten. De vorige keer was dat 12 bar met een verschil van 0,6 over de 4 cilinders.
Hoog voor dit blok. Ik neem aan dat de kop al eens gevlakt is of een dunnere pakking? Ik weet niet of deze bestaan. De pakking is in ieder geval vervangen. Of daarbij de kop gevlakt is weet ik niet. Ik heb de bouten van de kop een tijd terug bij getrokken.

Ik heb een lekkage van de kvs, ik moet nog uitzoeken waar dat vandaan komt.
Ik heb vorige week een halve liter bijgevuld. Ik heb niet het idee dat de pakking lek is. Motor loopt niet warm en zie ook geen witte walm.
Afhankelijk van de afstelling van de carburateur heeft de motor ook nog wel pit. Bij eerste vonk loopt de motor :thumbsup

Wat zou verstandig zijn ivm de kosten? Ik weet niet in hoeverre dit zelf te doen is. Of met hulp want het is wel interessant om zef te doen.

Het mooiste zou een gebruikte kop zijn die zekerweten goed is (liefst kort geleden gereviseerd) Kosten technisch ook denk ik. Kan de kop van een e30 m10 ook? en eventueel 318 maar volgens mij maakt dat niet veel uit in prestaties/verbruik?

Wat zijn hierover de gedachten? :logospin

Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Wat is wijsheid. Kop m10 316 olieverbruik

Post by uwbuurman »

Simpelste oplossing: blok wegflikkeren en een ander blok scoren...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Dat denk ik ook. Matching numbers is niet heel relevant. Veruit de goedkoopste manier, maar elke m10 rookt bij gas los zonder revisie (m20 en m30 ook trouwens :bag ).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Hoe gek is het olieverbruik en met welke spec olie? Of zet je de hele straat blauw? Geen uitwendige lekkages, ook niet de kurken carterpakking?

Koelvloeistof kan vervelender zijn, iig even je bougies op kleurverschil controleren. Als je 't verbrandt dan zie je dat wel, anders potje lekzoeken, evt systeem op druk zetten.

Als het koelvloeistofverbruik niet komt door een lekke koppakking, het olieverbruik redelijk is en de compressie goed, misschien lekker 20W50 erin en doorrijden maar?
Regards/groeten, Jeroen
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Aan een ander blok heb ik ook gedacht maar dan wil ik meer dingen doen, koppelingsplaten oa en de boel schuren en lakken.. Nadeel is dat de auto ergens moet staan zolang. Dat kan niet om het huis.

Wel heb ik al veel tijd in het blok gestopt, vervangen is aan de ene kant ook jammer. Ben er best trots op namelijk . De auto is de aanhanger opgeduwd bij aankoop. Het blok loopt best mooi Het roken was een stuk erger.

Ik heb er 20w50 in. De straat staat niet blauw. Verbruik op dit moment weet ik niet exact.
Het is vettig vooraan het kleppendeksel. Die imbus zit wat los. Ik denk dat ik de auto maar even op de brug moet hebben om te kijken hoe het ervoor staat.
Ik heb een tijd geleden alles schoongemaakt dus moet beter kunnen zien waar het lekt.
Ik heb nu 3x een potje bij de olie gedaan om de rubbers soepel te maken.

Ik verdenk een slang achter de dynamo van de lekkage. Vooralsnog.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Ik heb een mail gestuurd voor een offerte voor een koprevisie. Het verwijderen en installeren doe ik dan zelf. Ik ben benieuwd waar ik aan moet denken qua kosten. Helaas was mijn maat er vandaag niet anders had ik even een compressietest gedaan.

Een vervangend blok is ook afwachten in welke staat deze is. Ik hoef niet perse een upgrade te doen naar een zwaarder blok.
Ik ga even berekenen hoeveel km ik ongeveer gereden heb dan kan ik mijn olieverbruik bekijken.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Het lijkt erop dat de kvs lekkage kwam omdat het inlaatspruitstuk niet goed vastzat.. Ik heb de boel aangedraaid en drooggemaakt en daarna een stuk gereden. Het is nog steeds droog. Had het kunnen weten dat er iets niet goed vast zat.. (andermans sleutelperikelen laten we maar zeggen..)

Olie zat op het minimum dus bijgevuld en km stand genoteerd in mijn telefoon want ik had het opgeschreven maar kan het papiertje niet terug vinden.
Morgen een rit van 250km daarna eens kijken hoe het ervoor staat.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Op hoop van zegen ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

:mrgreen: Het had zo mooi kunnen wezen..
Het lekt nog steeds.

Dit lijkt mij een scheurtje te zijn? Inlaatzijde.
Image

Betere foto kreeg ik niet. Ik heb het gereinigd en hier zit een braampje. Ik neem aan dat dat gewoon glad moet zijn.
Compressie heb ik nog niet gemeten ik kom er niet echt aan toe.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Denk dat dat niks te betekenen heeft.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply